محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

9 حرکت نرمشی برای سلامتی افرادیکه زیاد با کامپیوتر کار می کنند

در پشت کامپیوتر چه حرکات نرمشی را انجام دهیم؟ اکثر کارشناسان کامپیوتر و حتی افرادی که زیاد از کامپیوتر استفاده می کنند معمولا در طی روز زمان زیادی را پشت کامپیوتر خود می نشینند ، بدون هر گونه حرکت خاص ، شما هم از این قضیه استثناء نیستید ، الان که این مقاله را می خوانید عضلات شما چه احساسی دارند ؟ به احتمال زیاد از پای کامپیوتر نشستن زیاد دچار خستگی شده اند. ورزش یوگا برای هر کاری تقریبا راهکاری دارد ، در این مقاله می خواهیم چند نمونه حرکت یوگا ویژه افرادی که زیاد از کامپیوتر استفاده می کنند را به شما معرفی کنیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

این حرکات بسیار ساده هستند و شما تنها با انجام این حرکات به مدت چند دقیقه احساس آرامش و راحتی خواهید کرد. اسم این حرکات را یوگای کامپیوتری می گذاریم ، این یوگا باعث می شود از دست فشارهایی که در بدن احساس می کنید راحت شوید. این نرمش های ساده ذهن شما را آزاد و تمرکز شما را در انجام کارهایتان بالا می برد. این حرکات ساده در دنیا به عنوان یوگای کامپیوتر معروف هستند و انجام آنها در طی روز بسیار بسیار مثبت است و باعث طراوت کاری برای عزیزانی می شود که دائما مثل من پشت کامپیوتر هستند. سعی کنید این حرکات را بصورت روزانه و مستمر انجام دهید.

حرکت اول : حرکت سر به سمت چپ و راست و بالا و پایین

بر روی صندلی خود و با سینه صاف بنشینید و سر خود را از ناحیه گردن به آرامی به سمت راست و سپس به سمت چپ حرکت دهید. دقت کنید حرکات را آرام انجام دهید. همین حرکت را بصورت بالا و پایین نیز انجام دهید و سعی کنید در چنین مواقعی چشمان خود را ببندید و تنفس عمیق انجام دهید. تصویر زیر گویای روش انجام اینکار است در اصلاح می توانید سر خود را به حالت چپ راست آره نه حرکت دهید .این حرکت را به مدت 30 ثانیه انجام دهید ، البته زمان مهم نیست بلکه انجام حرکت بصورت مستمر در روز مهم است.

یوگای کامپیوتر حرکات نرمشی پشت میز

حرکت دوم : حرکت بالا و پایین و چرخشی شانه ها

این حرکت را هم می توانید بصورت ایستاده و هم می توانید بصورت نشسته انجام دهید ، شانه های خود را به موازات هم مشابه تصویر پایین به سمت بالا و جلو و در ادامه تکرار همین حالت قرار دهید. تصور کنید شانه های شما به همراه کتف شما یک جفت چرخ هستند که به سمت بالا و جلو و در ادامه بالا و عقب حرکت داده می شوند. این حرکت خستگی عضلات وسط کتف ها را که مشکل اصلی ما ITMAN هاست برطرف می کند. حتی این حرکت را می توانید با استفاده از آرنج خود نیز انجام دهید ، توجه کنید حرکت اگر بصورت چرخشی باشد بسیار موثر تر خواهد بود.

یوگای کامپیوتر حرکات نرمشی پشت میز

حرکت سوم : چرخاندن کتف ها به سمت راست و چپ

پنجه های دو دست خود را بصورتی که در تصویر پایین مشاهده می کنید بر روی کتف های خود قرار دهید . با همین حالت کمر و دستان را به سمت چپ و راست به آرامی حرکت دهید. این حرکت ضمن اینکه تاثیر مثبتی بر روی ستون فقرات ، کمر و دستان شما دارد بسیار آرامش بخش نیز می باشد. سعی کنید حرکت زیر را با دم و بازدم نفس خود انجام دهید.

یوگای کامپیوتر حرکات نرمشی پشت میز

حرکت چهارم : پنجه پا

کف پاهای خود را به زمین بچسبانید ، مطابق شکل زیر یکی از پاها را به گونه ای راست کنید که فقط پنجه های آن با زمین تماس داشته باشد ، اینکار را به آرامی و چندین بار برای هر یک از مچ پاهای خود انجام دهید. پا و به خصوص کف پا قلب دوم شما است . این حرکت را می توانید با بلند شدن از میز و پایین و بالا کردن بر روی هر دو پنجه پا نیز انجام دهید. در انجام این حرکت تمرکز کنید ، نفس عمیق بکشید و سعی کنید اگر بر روی دو پا اینکار را انجام می دهید تعادل خود را حفظ کنید.

یوگای کامپیوتر حرکات نرمشی پشت میز

حرکت پنجم : ماساژ تمام بدن

از سر تا نوک پا بدن خود را با انگشتان ماساژ دهید. اینکار باعث گردش خون در بدن شما می شود.دو کف دست را روی پیشانی خود قرار دهید و پوست پیشانی را ماساژ دهید و فقط به افکار مثبت فکر کنید. به تفریح و زیبایی های طبیعت فکر کنید و افکار منفی را از خود دور کنید. دو انگشت شست را زیر گوش ها بگیرید و آنها را ماساژ دهید. کف دست را مطابق شکل زیر روی پوست سرتان قرار دهید و با انگشتان پوست سر را ماساژ دهید.

یوگای کامپیوتر حرکات نرمشی پشت میز

حرکت ششم : حرکت کف دست ها

فرض کنید می خواهید به دوستان خود انرژی هدیه کنید ، کف دست خود را به حالتی که در شکل پایین مشاهده می کنید در بیاورید ، دست ها را ابتدا بسته از پایین به سمت جلو بیاورید و مجددا این حرکت را انجام دهید ، کف دست شما باید به سمت بالا باشد ، فراموش نکنید کف دست ها خارج کننده انرژی منفی است آن را به سمت نور و روشنایی نگه دارید. این حرکت را مرتبا انجام دهید تا مچ دست شما نیز درگیر شود.

یوگای کامپیوتر حرکات نرمشی پشت میز

حرکت هفتم : حرکت دو کف دست روی هم

به یک نقطه روشن یا به آسمان خیره شوید ، کف دستان را به حالت بودا به هم بچسبانید و به آرامی مثل اینکه هوا خیلی سرد است کف دستان را بالا و پایین کنید. هر چقدر دست ها صافتر و مچ ها به هم نزدیکتر باشد حرکت تاثیرگذارتر خواهد بود. فقط به افکار مثبت فکر کنید ، به اهدافتان به پیشرفت ، به همسر ، به مادر و پدر ، به نعمت هایی که خدا به شما داده ، به سلامتی ، خدا را شکر کنید و در همین حالت لبخند بزنید. از درون خود از خدا به خاطر همه نعمت هایش تشکر کنید.

یوگای کامپیوتر حرکات نرمشی پشت میز

حرکت هشتم : حرکت دست ها روی شکم یا راسته پا

دست های خود را روی شکم یا راسته پا قرار دهید و کمر خود را صاف کنید، سعی کنید توازن خود را حفظ کنید. اگر مشابه شکل زیر دست ها را روی شکل قرار داده اید سعی کنید شکم را به داخل فشار دهید. عادت کنید شکم خود را ول نکنید و آن را به داخل جمع کنید همین مورد ساده می تواند عادت بدن شما شود. نفس عمیق بکشید و فقط به افکار مثبت فکر کنید.

یوگای کامپیوتر حرکات نرمشی پشت میز

حرکت نهم : یک دقیقه بی خیال دنیا شوید

یک دقیقه به هر حالتی که دوست دارید قرار بگیرید. به هیچ چیز و هیچ کس فکر نکنید، فقط آرام باشید و بدن خود را ریلکس کنید.اگر دوست دارید در چنین مواقعی برای خود جملات مثبت بگویید و برای خود جک تعریف کنید و بخندید بدون توجه به دیگران ، خود را در ایده آل ترین شرایط زندگی تصور کنید و آرامش درونی را حس کنید. خدا و آسمان و زمین و همه کائنات باعث آرامش شما می شوند اگر خودتان بخواهید. ITPRO باشید.

یوگای کامپیوتر حرکات نرمشی پشت میز

محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات