آموزش خاموش کردن خودکار سیستم در زمان خاص با Task Schedular

با سلام به همه دوستان توسینسویی. شاید برای شما هم پیش اومده باشه که توی مجموعه ای که هستین یا حتی خونه بعد از کار با کامپیوتر ، کاربر فراموش میکنه که سیستمو خاموش کنه.(این اتفاق توی کارگاههای آموزشی و کلاس درس خیلی پیش میاد حداقل من خودم با این قضیه حسابی درگیر هستم) برای اینکه لازم نباشه مدام حضوری سیستمهارو چک کنید و سیستمهای روشنو خاموش کنین راههای زیادی هست.یکی از این راهها استفاده از زمانبند ویندوز هست. برای وارد شدن به بخش Task Scheduler میتونیم از طریق Control panel بخش Administrative tools وارد کنسول TaskScheduler بشیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
1
2

بخش سمت چپ روی گزینه ی TaskScheduler کلیک راست میکنیم و گزینه ی Create Basic task انتخاب میکنیم.

3

در بخش Name یک اسم برای Task انتخاب میکنیم و در بخش Description میتوانیم توضیحاتی برای آن بنویسیم.

4

در بخش Trigger ما انتخاب میکنیم که Task ما در چه بازه ی زمانی اجرا شود.(در اینجا ، ما اجرا به صورت روزانه را انتخاب کردیم)

5

Daily : ما مشخص میکنیم که Task ما در چه تاریخ و ساعتی شروع به کار کند. (مثلا در یک کارگاه آموزشی میدانیم که از ساعت 20:00 به بعد کلاسی برگزار نمیشود پس ساعت روزانه را روی 20:00 تنظیم میکنیم)

6

بخش Action را روی حالت start a program میگذاریم.

7

حالا باید مشخص کنیم که Task ما قرار است چه کاری انجام دهد. (ما میخواهیم زمانبندی خاموش شدن سیستمها به صورت اتوماتیک انجام دهیم) روی دکمه ی Browse کلیک کرده و از مسیر C:\Windows\System32 ، shutdown.exe را انتخاب میکنیم. در بخش add arguments سوییچ هایی که برای خاموش کردن سیستم مورد نیاز است را مینویسیم.

  • f- برای force shutdown
  • s- برای shutdown

(از سویچ های دیگری مثل r- برای برای ریستارتکردن ، "t + time-" برای مشخص کردن زمان اعمال دستور بر حسب ثانیه و... هم میتوان استفاده کرد)

8

و در انتها روی گزینه Finish کلیک میکنیم.

9

*** همینطور ما میتونیم از Taskهایی که ایجاد کردیم Export گرفته و روی هر تعداد سیستم که لازمه Import کنیم.


نظرات