فرهاد خانلری
کارشناس ارشد شبکه مایکروسافت

معرفی 3 راه دسترسی به منوی بوت در ویندوز هشت

چگونه وارد منوی بوت ویندوز 8 بشویم؟ ویندوز ۸ از منوی بوت به مراتب قوی تری نسبت به ویندوز های قبلی خود بهره مند است. در قسمت “boot options menu " گزینه های برای تعمیر ویندوز (repair tools) , رفع مشکل,نگهداری و ایجاد حالت safe mode (آموزش حالت Safe Mode در آینده)برای بهتر کار کردن رایانه وجود دارد. در نسخه های قبلی ویندوز برای ورود به بخش بوت منو با استفاده از کلید های F8 و یا F4 و یا کلید Esc انجام می گرفت. اما در ویندوز ۸ سه روش برای ورود به boot options menu وجود دارد. پس جهت آموزش ورود به منوی بوت ویندوز جدید 8 در ITPRO با ما همراه باشید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
وب سایت توسینسو

راه اول : PC Settings

دسترسی از طریق PC Settings روش اول است جهت دسترسی سریع کلیدهای Win+ I را فشار دهید و روی گزینه Change PC Settings کلیک کنید(همانند تصویر زیر)

وب سایت توسینسو

سپس از سمت چپ بر روی گزینه General کلیک کنید. و از بخش Advanced Startup همانند تصویر زیر بر روی گزینه Restart now کلیک کنید. با این کار ویندوز برنامه ها را به صورت اتوماتیک بسته ریست می شود.

وب سایت توسینسو

با این کار شما دیگر مصل سابق نمیبینید که ویندوز بالا می آید و با تصویر زیر روبرو خواهید شد صفحه به نام boot options menu که برای Refresh کردن و یا رفع مشکل ویندوز بر روی گزینه Troubleshoot کلیک میکنیم.

وب سایت توسینسو

سپس با پنجره ای رو برو خواهیم شد که دارای سه گزینه مختلف می باشد 1-شما می توانید سیستم خود را Refresh your PC نمایید که همگی شما میدانید Refresh چیست 2-تنظمیات مجدد Reset your PC و 3-گزینه Advanced options یعنی تنظیمات پیشرفته (همانند تصویر زیر)

وب سایت توسینسو

اگر گزینه 3 یعنی Advanced optionsرا انتخاب نمایید ابزار هایی را مشاهده مینمایید ،ابزارهای که برای تعمیر و بازگردانی سیستم به بهترین حالت به شما کمک می کنند. سپس جهت ادامه کار بر روی گزینه Startup Settings کلیک کنید.

وب سایت توسینسو

در این قسمت یک لیست از گزینه های که بعد از راه اندازی مجدد restart می توانید به آنها دسترسی داشته باشید نمایش میابند، بر روی Restart کلیک کنید.

وب سایت توسینسو

بعد از ریست شدن سیستم اتوماتیک لیستی برای شما نمایش داده می شود می توانید بر اساس کلید های شماره و یا کلید های F1-F9 به هریک از گزینه ها دسترسی داشته باشید.

  • نکته: با فشردن دگمه F10 گزینه های دیگر قابل مشاهده میشوند زیرا تمام موارد در یک صفحه جا نمیشود ، لبته اگر به هیچ کدام از گزینه ها احتیاج ندارید می نوانید با زدن Enter به مرحله بعد بروید.
وب سایت توسینسو

راه اندازی Launch recovery environment از طریق کلید F10 در دسترس است.

نکته : برای بازگشت به منوی گزینه های قبلی از دگمه F10 استفاده نمایید

وب سایت توسینسو

راه دوم : Power Options

راه دومی برای رسیدن به boot options menu برای این کار طبق حالت اول کلید های ترکیبی Win + I را فشار دهید تا به منوی ابزار دسترسی پیدا کنیم. سپس در حالی که کلید Shift را پایین نگه داشته اید بر روی گزینه Power کلیک نمایید و از منوی باز شده Restart را انتخاب کنید.

  • نکته: نمایش گزینه های عیب یابی سیستم که در تصویر های بالا دیدیم فقط از طریق روش اول در دسترس می باشد.
وب سایت توسینسو

نکته:روش دوم را میتوان بدون وارد شدن به ویندوز استفاده نمود که در این حالت مجدد در صفحه ورود login screen در گوشه پایین سمت راست با نگه داشتن کلید Shift بر روی کلید Power کلیک و گزینه راه اندازی مجدد Restart را انتخاب کنید.پس از راه اندازی مراحل قبلی تکرار می شود.

وب سایت توسینسو

راه سوم : خط فرمان Command Prompt

روش سوم اجرای دستورات در برنامه Command Prompt است راه حل Dos برای تمام کاربران مشهود است زیرا قابلیت های بسیار خوب و پرسرعتی دارد. برای دسترسی به Desktop از کلید Win+ D استفاده کنید سپس Mouse را به گوشه پایین سمت چپ ببرید تا زمانی که دکمه Start screen برای شما ظاهر شود و با راست کلیک و انتخاب گزینه Command Prompt از منو باز شده برنامه برای شما اجرا می شود. همچنین می توانید از کلید میانبر Win+X استفاده کنید و یا حتی میتوانید از دگمه های Win+R استفاده کنید و پس از نمایش پنجره Run تایپ نمایید Cmd تا به پنجره سیاه رنگ محبوب وارد شوید.

وب سایت توسینسو

سپس دستور زیر را در خط فرمان Dos وارد کنید.

shutdown.exe /r /o
  • نکته: سوئیچ o/ فقط در کنار و همراه با سوئیچ r/ کار می کند.(مطابق تصویر زیر )
وب سایت توسینسو

سپس یک پنجره به صورت هشدار در مورد نوع شروع راه اندازی خودکار ویندوز نمایش داده می شود.(جهت اطلاع که سیستم به صورت نرمال بالا نمیآید)

وب سایت توسینسو

نکته جهت اطلاع : ویندوز ۸ در حال حاظر دارای ویژگی با نام “ automatic restart after failure ” است که در هنگام ایجاد مشکل به کمک شما می آید و سعی در بر طرف کردن و باز گردانی ویندوز به حالت طبیعی می کند.


فرهاد خانلری
فرهاد خانلری

کارشناس ارشد شبکه مایکروسافت

فرهاد خانلری ، مدرس شبکه و برنامه نویسی مبتنی بر زیرساخت های مایکروسافت ، سابقه فعالیت در موسسات و مراکز دولتی در قالب پروژه ، مشاوره و تدریس ، برنامه نویسی ++C ، سی شارپ و دات نت ، متخصص و مدرس شبکه های مبتنی بر سیستم عاملهای مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سخت افزار و ...

نظرات