محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

Safe Mode چیست و چه امکاناتی دارد و چگونه از آن استفاده کنیم؟

Safe Mode به معنی حالت ایمن می باشد اما از لحاظ فنی هیچوقت سعی کنید ترجمه این واژه را بکار نبرید. Safe Mode در واقع یک محیط رفع اشکال و یا بهتر بگوییم یک حالت بوت شدن سیستم عامل است که می توانید از طریق آن دسترسی محدودی به امکانات سیستم عامل خود بدست بیاورید ، معمولا زمانی از حالت Safe Mode استفاده می شود که سیستم عامل شما نمی تواند به درستی بوت شود .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. چگونه از Safe Mode استفاده کنیم ؟

زمانیکه شما با حالت Safe Mode در یک سیستم عامل Login می کنید در واقع سیستم عامل با حداقل تعداد سرویس ها و درایورهای ممکن برای بوت سیستم عامل بوت می شود و در صورتیکه مشکل بوت سیستم عامل شما به دلیل سرویس ها یا نرم افزارها و یا حتی درایورهای نصب شدن روی سیستم شما باشد براحتی می توانید مشکل خود را در این حالت پیدا کرده و آن را رفع اشکال کنید.

شما می توانید از طریق منو یا قسمت Startup Options در ویندوز 8 و همچنین از طریق Advanced Boot Options در ویندوز های قبلی مایکروسافت به این محیط دسترسی پیدا کنید.اگر در دسترسی پیدا کردن به محیط Safe Mode مشکل دارید بهتر است به مقاله بنده با عنوان چگونه وارد محیط Safe Mode شویم ؟ سری بزنید تا براحتی بتوانید در ویندوز 8 وارد این محیط شوید.

اگر می توانید سیستم عامل خود را در حالت عادی بوت کنید اما همچنان می خواهید بنا به دلایلی مثل انجام تنظیمات در system configuration وارد محیط Safe Mode شوید ، می توانید به مقاله دیگر بنده با عنوان چگونه با استفاده از system Configuration ویندوز را در حالت Safe Mode بوت کنیم ؟ مراجعه کنید. اگر در نهایت دیدید با هیچیک از مورد بالا نمی توانید وارد محیط Safe Mode شوید می توانید به مقاله دیگر بنده با عنوان چگونه ویندوز را اجبار کنیم بعد از Restart شدن با محیط Safe Mode بوت شود ؟ مراجعه کنید.

چگونه از Safe Mode استفاده کنیم ؟

Safe Mode چیز عجیب و غریبی نیست ، دقیقا همان ویندوز معمولی است با این تفاوت که برخی از کارهای همیشگی و معمول سیستم را نمی توانید در آن انجام دهید . برای مثال شما نمی توانید در Safe Mode نرم افزار خاصی نصب کنید اما می توانید مشکلاتی که برای Driver های شما به وجود آمده است را براحتی برطرف کنید .

یکی از مهمترین مواردی که معمولا در Safe Mode انجام می شود عملیات Rollback کردن درایورها یا بازگردانی درایورها با حالت قبل از بروز رسانی یا تغییر است ، این مشکل معمولا برای کارت های گرافیکی پیش می آید که با Safe Mode و استفاده از Device Manager این مشکل براحتی حل می شود. اگر در خصوص Rollback کردن اطلاعات زیادی ندارید پیشنهاد می کنم به این مقاله با عنوان استفاده از Device Manager برای رفع مشکلات سخت افزاری مراجعه کنید. ITPRO باشید.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات