امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

آموزش خارج کردن (Export) کردن درایورهای ویندوز با پاورشل

روش های متعددی برای خروجی یا Export گرفتن از درایور های سیستم وجود دارد که اکثر آنها توسط نرم افزار ها و با محیط گرافیکی انجام میپذیرد. ما در این نکته میخواهیم این کار را با Shell قدرتمند و شاید نه چندان دوست داشتنی سیستم عامل ویندوز 10 یعنی Powershell نسخه 5.0 انجام بدهیم. Export گرفتن از درایور ها در مواقعی که میخواهیم سیستم عامل جدیدی بر روی سیستم خود نصب کنیم کاربرد خوبی دارد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

نکته اینکه حتماََ لازم نیست که درایور های Export گرفته شده را در هارد دیسک اکسترنال ذخیره کنیم اما پیشنهاد میشود که این کار را انجام دهید زیرا اگر احیاناََ سیستم دچار مشکل شد و هارد دیسک داخلی سیستم سوخت بتوانید درایور هایتان را از هارد دیسک اکسترنال بازیابی کنید. خب صحبت دیگر کافیست پس به سراغ آموزش این کار میرویم ... در ابتدا Powershell را با سطح دسترسی Administrator باز کنید، برای این کار براحتی میتوانید کلید های ترکیبی Windows و X را بفشارید و روی گزینه Windows Powershell با سطح دسترسی Admin کلیک کنید. این کار را با جستجوی کلمه Powershell در ویندوز هم میتوانید انجام دهید. سپس دستور زیر را تایپ و اجرا کنید :

Export-WindowsDriver -Online -Destination G:\backup

همانطور که از قسمت اول دستورمان معلوم است به پاورشل گفتیم که Export از Driver های ویندوز به صورت Online تهیه کن. پارامتر Online در این دستور بیانگر این است که این عمل را بر روی سیستم عامل فعلی یا کامپیوتر لوکالی که در آن در حال وارد کردن این دستور هستیم انجام بده.

سپس ما در این دستور مسیر Destination یا مقصدی که قرار است فایل Export گرفته شده در آن ذخیره شود را درایو G که مثلا هارد دیسک اکسترنال مان است در نظر گرفتیم و مشخص کردیم که در پوشه ای به نام backup درایور های Export گرفته شده مان ذخیره شود. بدیهی است که شما میتوانید درایو دیگری را برای این منظور در نظر بگیرید. اگر میخواهید درایور ها از یک مسیر مشخص Export گرفته شوند میتوانید از دستور زیر استفاده کنید :

Export-WindowsDriver -Path C:\Windows-image -Destination G:\backup

در این دستور که ساختار مشابهی با دستور قبلی دارد با پارامتر Path مشخص کردیم که از مسیر C:\Windows-image فایل درایورها را به مسیر مقصد در پوشه backup به خروجی ببرد.


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات