علیرضا عابدینی
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و مدرس کامپیوتر

4 نرم افزاری که باید به روز باشند تا هک نشوید

به روز نگه داشتن و آپدیت کردن نرم افزارها بالاخص برنامه های پر کاربرد که بیشتر مورد توجه هکرها هستند از نکات کلیدی و بسیار مهم و مهم در این عرصه می باشد. بطور نمونه باج افزار Wannacrypt از جمله بدافزارهایی بود که با حمله به سیستم هایی که آسیب پذیری موجود در پروتکل smb آنها رفع نشده بود، موفق به توسعه و آلوده سازی سیستمهای بسیاری در سطح جهان و ایران شد. در صورتیکه تنها با یک آپدیت آسان می توانست، جلوی این اتفاق بزرگ را گرفت.در ادامه نرم افزارهایی رو که با به روزرسانی اونها تا حد قابل قبولی از شر بدافزارها در امان خواهید بود اشاره می کنم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

1- به روز رسانی ویندوز

ویندوز بعنوان بستر اولیه و سیستم عاملی که بدلیل پر طرفدارن بودنش در بین مشتریان از اهمیت ویژه ای برای هکرها برخورداره و از این رو هکرها به جستجوی حفره های امنیتی اون که کم هم نیست، در جهت نفوذ به سیستم ها استفاده می کنند.لذا با توجه به این مورد، به روز رسانی ویندوز را لااقل در موارد مهم و پر کاربرد که توسط بولتن هایی توسط خود مایکروسافت اعلام میشه، حتما انجام بدید و بستر سیستم های خود را از نفوذ بدافزارها تا حدی در امان قرار دهید.

وب سایت توسینسو

2- آنتی ویروس

نصب آنتی ویروس صرف نظر از اینکه از چه شرکت و برندی باشند، در سیستم بدون شک واجب و حیاتی می باشد. البته برخی از ویروس یاب ها از جایگاه محبوبتری در بین کاربران برخوردارند که این محبوبیت بستگی به معیارهای مختلفی از قبیل سرعت، شیوه و پشتیبانی های آنلاین و آفلاین آن آنتی ویروس دارد.به هر حال هر نوع آنتی ویروسی که استفاده می کنید، دقت داشته باشید که به روز رسانی و updatte آن به اندازه نصب آن از اهمیت بسیار بالایی بر خورداره. لذا در حال حاضر با توجه به توسعه روزافزون ویروس ها و انواع و اقسام بدافزارها با الگوریتم های پیشرفته، این به روز رسانی از اهمیت بالایی برخوردارست.

3- مرورگر اینترنت

مرورگرهای اینترنتی با توجه به اینکه مهمترین راه ارتباطی کاربران با اینترنت محسوب میشه، همیشه از جایگاه ویژه ای در نزد هکرها بوده . هر چه مرورگر عامتر و مورد استفاده تر باشد، توجه هکرها هم به آن سمت بیشتر است چون از این طریق کاربران بیشتری رو می توانند مورد حمله قرار دهند. مرورگری مانند IE از این مورد مرورگرهای اینترنتی ست که دارای آسیب پذیری بسیاری بوده و همیشه نقطه ای برای ورود هکرها به سیستم ها محسوب میشه.لذا به روز نگهداری مرورگرها و عدم نصب پلاگین های متفرقه در آنها از رموز امن ماندن سیستم از جانی هکرها خواهد بود.

4- فلش و جاوا

استفاده و بهره برداری از برنامه های فلش در صفحات وب بسیار متداول است. از این رو این پلاگین های اینترنتی که برای نمایش ویدئوهای اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرند مورد توجه هکرها هستند اکنون HTML5 به عنوان یک استاندارد جایگزین فلش شناخته می شود. و فلش کند و آسیب پذیر است. هر چند طراحان وب سایت ها و مرورگرها تا حدودی دست از جاوا برداشته اند. و برخی از مرورگرها هم به طور خودکار این پلاگین ها را از کار می اندازند که در نتیجه هر بار که بخواهید آن ها را اجرا کنید باید برای مرورگر خود این اجازه را صادر کنید. به احتمال فراوان تا چند سال آینده به طور کامل این پلاگین ها منسوخ خواهند شد اما تا آن زمان هنوز وب سایت هایی وجود دارند که از جاوا و فلش استفاده می کنند.لذا به روز رسانی آنها از اهمیت بالایی برخوردارست.

به روز باشید

نویسنده : علیرضا(ARAF)

منبع:ITPRO

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد.


علیرضا عابدینی
علیرضا عابدینی

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و مدرس کامپیوتر

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات هستم ، مدرس دوره های کامپیوتر ، مدیر فناوری اطلاعات و دارای گواهینامه های MCSA ، CCNA ، CEH و Network Plus و خوشحالم از اینکه می تونم دانشم رو در توسینسو به اشتراک بگذارم

نظرات