احمد نظری
مدیر مرکز آموزش مجازی پارس خراسان - سبزوار و متخصص ICDL

آموزش ایجاد فاصله دلخواه در ورد (Word) : معرفی قابلیت Tab در Word

چگونه در ورد ( Word) فاصله دلخواه ایجاد کنیم؟ یکی از مواردیکه می تونه تو ترازبندی و ایجاد فواصل منظم در نرم افزار ورد کمک شایانی به شما بکنه کاربرد ویژگی Tab هست. خوب در ادامه این آموزش با ما برای استفاده مناسب از این ویژگی همراه باشید.خوب ابتدا نرم افزار Word را باز می کنیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

فکر کنید قرار هست ابیات یک شعر را داخل سند Word تان تایپ نمایید ، ایجاد فاصله دقیق بین مصرع ها بوسیله دکمه Space bar کار اسانی نیست بعلاوه که ممکن هست خیلی وقت گیر باشد و نهایتا مصرع ها بطور دقیق زیر هم قرار نگیرند.برای اینکار ابتدا ازمنوی Home یا Layout کادرمربوط به پاراگراف را باز می نماییم.در پایین این کادر روی گزینه Tab کلیلک می نماییم ، تا به صفحه تنظیمات Tab برویم.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

در سمت راست گزینه Tab پیشفرض با گام حرکتی 1.27 تنظیم شده هست . زمانی که کلید Tab صفحه کلید را بزنید می توانید مقدار گام حرکتی را با خط کش افقی بررسی نمایید.در کادر سمت چپ با نام Tab Stop Position عدد Tab را باید وارد نماییم.در کادر Alignment می توانیم جهت و مکان اعمال Tab را مشخص نماییم.در بخش Leader میتوانیم مشخص کنیم که به ازای هر Tab ای که می زنیم در محدوده گام حرکتی خطوط نقطه چین اعمال شود یا بدون خط تنظیم شود.در تصویر زیر ابتدا یک Tab با گام حرکتی 3 سانتیمتر اعمال می نماییم و دکمه Set را زده و سپس Ok میکنیم.

وب سایت توسینسو

خوب حالا به صفحه سند جاری برمی گردیم . و قبل از تایپ یک Tab می زنیم مکان نما 3 سانتیمتر به جلو حرکت می کند و شروع به تایپ مصرع اول می نماییم.

وب سایت توسینسو

خوب برای تایپ مصرع دوم دوباره باید یک Tab دیگر را تنظیم کنیم به کادر تنظیمات Tab می رویم و Tab دوم را با گام حرکتی 11 سانتیمتر تنظیم می کنیم و دکمه Set را زده و سپس Ok میکنیم.

وب سایت توسینسو

بعد از تایپ مصرع اول یک Tab زده و مصرع دوم را تایپ مینماییم.

وب سایت توسینسو

خوب به همین ترتیب می توانیم ابیات دیگر شعر را با ترتیب فاصله گذاری مناسب تکمیل نماییم.یا می توانیم مکان نما را به قبل از متن مورد نظر برده و سپس Tab های تنظیم شده رو اعمال نماییم.

وب سایت توسینسو

اعمال Tab با گام 3 سانتیمتری

وب سایت توسینسو

اعمال Tab با گام 11 سانتیمتری

وب سایت توسینسو

از این قسمت می توانیم حتی برای بخش فهرست مطالب کتب و مقالات نیز استفاده نماییم ، بدین صورت که در بخش Leader برای Tab تنظیم شده دنباله نقطه چین دار یا خط شکسته تنظیم نماییم.مانند تصور زیر

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

و برای پاک کردن Tab های تنظیم شده می توانیم از گزینه های clear و clear All را انتخاب نماییم.


احمد نظری
احمد نظری

مدیر مرکز آموزش مجازی پارس خراسان - سبزوار و متخصص ICDL

من احمد نظری مدیر عامل هولدینگ پارس پندار نهاد نمایندگی خراسان (سبزوار) به عنوان یکی از دوستداران توسینسو هستم مدیر مرکز آموزش مجازی پارس نمایندگی خراسان /سبزوار مدیر کنسرسیوم اعتبار سنجی و ارزشیابی شرکت ها(شرکت کاوش) نمایندگی خراسان/ کارشناس نرم افزار کامپیوتر و تکنسین شبکه / مدیر ، کارشناس و مدرس اسبق دپارتمان ICT مجتمع فنی تهران نمایندگی سبزوار/ مشاور بازار کار (بصورت تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ) و مشاوره کار آفرینی در سایر حوزه های تخصصی

نظرات