امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

آموزش 10 روش رفع مشکل کار نکردن جستجو (Search) در ویندوز 10

قابلیت Search یا جستجو در ویندوز یکی از قابلیت های مفیدی است که همه کاربران ویندوز با آن آشنایی دارند. از آنجا که ویندوز 10 بعضاََ با مشکلات عجیب و غریبی بعضاََ همراه است یکی از این مشکلات همین کار نکردن Search در ویندوز 10 است. به این معنی که وقتی شما چیزی را در قسمت Search تایپ میکنید نتیجه ای را به شما نشان نمیدهد. علت اصلی این مشکل اینگونه به نظر میرسد که Indexing ویندوز به درستی کار نمیکند و نمیتواند نتایج جستجو را بر اساس دیتابیس خود استخراج کرده و به ما نمایش دهد. اما گاهی نیز ممکن است از عدم فعال بودن سرویس جستجوی ویندوز یا همان Windows Search Service باشد. در هر حال در این مقاله بر آن شدیم تا با ارائه دادن راهکارها به حل این مشکل بپردازیم. پس بدون هیچ اتلاف وقت به سراغ حل مشکل میرویم ...

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

راهکار اول : بستن پراسس Cortana

برای انجام این کار دستور TASKMGR را در RUN تایپ کنید تا Task Manager باز شود. حال پراسس Cortana را بیابید و روی آن راست کلیک کرده و End Task را بزنید تا پراسس آن متوقف شود. این کار پراسس برنامه Cortana را Reset میکند و باعث میشود که قابلیت Search به درستی کار کند. البته تضمینی وجود ندارد که کار نکند و این یک احتمال است. پس در این صورت به سراغ راهکار بعدی میرویم.

راهکار دوم : Restart کردن Windows Explorer

Task Manager را باز کنید و پراسس explorer.exe را پیدا کرده و روی آن راست کلیک کنید و End Task را بزنید. این کار باعث میشود که به صفحه دسکتاپ ویندوز نمایش داده نشود حال برای بازگرداندن آن از قسمت File گزینه Run new task را انتخاب کنید و تایپ کنید explorer.exe و اینتر را بزنید. مشاهده خواهید که پوسته گرافیکی ویندوز نمایش داده میشود. در واقع با این کار پراسس Windows Explorer ریستارت میشود.

راهکار سوم : Restart کردن سرویس Windows Search

ابتدا RUN را باز کنید و تایپ کنید services.msc و اینتر را بزنید. حال سرویس Windows Search را یافته و روی آن راست کلیک کنید و گزینه Properties را بزنید و اطمینان بیابید که Startup type آن در حالت Automatic است و همچنین مطمئن شوید که این سرویس در حالت Running یا اجرایی قرار دارد. حال دوباره از سرویس Windows Search راست کلیک بگیرید و آنرا Restart کنید. سیستم را یکبار Restart کنید.

راهکار چهارم : استفاده از ابزار Search and Indexing Troubleshooter ویندوز

در RUN تایپ کنید Control و اینتر را بزنید تا Control Panel باز شود حال بر روی گزینه Troubleshooting کلیک کنید و از قسمت سمت چپ View all را بزنید ، سپس روی گزینه Search and Indexing کلیک کنید و تیک گزینه Files don’t appear in search results را بزنید و روی Next کلیک کنید.

راهکار پنجم : استفاده از ابزار Start Menu Troubleshooter ویندوز 10

خب برای استفاده از این ابزار ابتدا باید آنرا از این لینک دانلود کنید و پس از دانلود آنرا اجرا کنید و روی Next کلیک کنید.

راهکار ششم : جستجو بر اساس محتوای فایل ها

کلید های ترکیبی Windows و E را بفشارید تا File Explorer باز شود حال بر روی گزینه View کلیک کنید و Options را بزنید حال به تب Search بروید و در نهایت تیک گزینه Always Search File Names and Contents را بزنید. Apply و OK کنید و سیستم را Restart کنید.

راهکار هفتم : Rebuild کردن Windows Search Index

ابتدا Control Panel را باز کنید و بر روی Indexing Options کلیک کنید و سپس روی دکمه Advanced کلیک کنید و Yes را بزنید، حال به تب File Types بروید و از پایین پنجره گزینه Index Properties and File Contents را فعال کنید و روی OK کلیک کنید. دوباره پنجره Advanced Options را باز کنید و این بار به تب Index Settings بروید و دکمه Rebuild را بزنید.

راهکار هشتم : Re-register کردن Cortana

Powershell را با دسترسی ادمین باز کنید و دستور زیر را اجرا کنید :

Get-AppXPackage -Name Microsoft.Windows.Cortana | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}

در انتها سیستم را Restart کنید.

راهکار نهم : تعمیر کردن Registry

در RUN تایپ کنید Regedit و اینتر را بزنید و مسیر زیر را دنبال کنید :

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FolderTypes\{ef87b4cb-f2ce-4785-8658-4ca6c63e38c6}\TopViews\{00000000-0000-0000-0000-000000000000}

حال بر روی پوشه {00000000-0000-0000-0000-000000000000} راست کلیک کرده و آنرا Delete یا حذف کنید. سیستم را یکبار Restart کنید.

راهکار دهم : افزایش اندازه Paging File

RUN را باز کنید و تایپ کنید sysdm.cpl و اینتر را بزنید. به تب Advanced بروید و در قسمت Performance روی Settings کلیک کنید بعد در پنجره باز شده به تب دوم یا Advanced بروید و روی دکمه Change کلیک کنید، حال تیک گزینه Automatically manage paging file size for all drives را بردارید و از قسمت Custom size از فضای درایو مورد نظر خود یک فضا به اندازه 1.5 برابر حافظه RAM سیستم به عنوان Page file یا Virtual Memory در نظر بگیرید. بر روی دکمه Set کلیک کنید و OK را بزنید و سیستم را Restart کنید تا تغییرات اعمال شود.

نویسنده : امیرحسین کریم پور

منبع : TOSINSO

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی میباشد


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات