فرهاد خانلری
کارشناس ارشد شبکه مایکروسافت

آموزش رفع مشکل زیرنویس فارسی و هماهنگی زیرنویس با تصویر

بعضي از فايلهاي زيرنويس که با فرمت Unicode ذخيره نشده‌اند. در بعضي از سيستم ها بصورت حروف در هم و ناخوانا نشان داده ميشن. ‫اين مشکل از KMPlayer یا Player شما نيست بلکه از ويندوزه که زبان پيشفرض براي متون غير Unicode رو زباني غير از فارسي قرار داده ، و حتماً توجه کردید معمولاً پس از نصب مجدد ویندوز زیر نویس فارسی برای فیلم ها دچار اشکال شده و اصلاً قابل خواندن نیست که البته اگر همان زیر نویس را با نرم افزار Notepad نیز باز کنید همین مشکل را خواهید داشت ، یکی از راه های درست کردن این موضوع توسط لینک زیر در این انجمن توضیح داده شده است

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

پس راه های زیادی برای برطرف کردن مشکل دیدن زیر نویس میتوان یافت ولی در این مطلب نکته خدمتتان گفته میشود که نیازی به نرم افزار جانبی نداشته و فقط یک بار تنظیمات را انجام میدهید و همیشه زیر نویس فیم درست کار خواهد کرد.

حل مشکل نا خوانا بودن زیر نویس فارسی
  • در ویندوز محبوب 7 : ابتدا پیشنهاد میکنم به مسیر زیر رفته و تنظیمات زبان فارسی سیستم را انجام دهید.

در Control panel به Region and language رفته و تب administrative را زده و سپس …Change system locale را زده و زبان فارسی یا persian را مطابق تصویر زیر انتخاب کنید ، پس از این کار شما مجبور به ریست سیستم هستید ، 99.9% مشکل شما برطرف خواهد شد و این کار همیشگی است و نیازی نیست برای تک تک زیر نویس ها کاری را انجام دهیم.

وب سایت توسینسو

راه حل بعدی استفاده از نرم افزار KMPlayer هست نرم افزار که این روز ها در تمام سیستم ها یافت می شود player ای که بسیار قوی است و امکانات خوبی برای دیدن زیر نویس ها دارد ، شما میتوانید با این نرم افزار رنگ زیر نویس و محل درج آن روی صفحه نمایش را ببینید حتی اگر زیر نویس شما با تصویرتان مشکل دارد یعنی جابجا است با کلید های [ و ] که معال فارسی آن چ و ج هست زیر نویس را جلو و عقب کنید ، خب برمیگردیم سر کار خودمون یعنی مشکل زیر نویس فارسی در نرم افزار Kmplayer شما دکمه F2 را زده و از پنجره جدید باز شده سمت چپ زیر نویس یا subtitle رو زنید و نوع Font یا قلم را انتخاب کنید فشار بدين در پنجره‌اي که باز ميشه از سمت چپ قسمت پردازش زيرنويس و سپس نوع قلم رو انتخاب کنيد سپس Charset را باز کرده و عربي رو انتخاب کنيد.‫ مطابق تصویر زیر:

ناخوانا بودن و حل مشکل زیر نویس فارسی

در ویندوز XP: اگر از ویندوز XP استفاده میکنید به Control Panel رفته و Region and Language را انتخاب کرده و تب Advsnced را زده و زبان Farsi را انتخاب کنید البته ممکن است به CD ویندوز نیاز پیدا کنید.

زیر نویس فارسی در ویندوز XP

در ویندوز 8 : ابتدا start را زده و کلید های ترکیبی Win + Q را فشار دهید و عبارت Control Panel را تایپ کنید تا وارد Control panel شوید البته راه های رسیدن به control panel بیشتر از این هست شما به هر صورت که مایل هستید وارد شوید. پس از باز شدن conterol panel به قسمت Language وارد شوید

فارسی کردن زیر نویس در ویدوز 8

سپس بر روی Add a Language کلیک کنید و از بین زبان های مورد نظر Persian را پیدا کرده و کلید Add را بزنید تا مشکل زیر نویس برای شما رفع گردد.

زیر نویس فارسی در ویندوز 8
خرابی زیر نویس فارسی در ویندوز 8

فرهاد خانلری
فرهاد خانلری

کارشناس ارشد شبکه مایکروسافت

فرهاد خانلری ، مدرس شبکه و برنامه نویسی مبتنی بر زیرساخت های مایکروسافت ، سابقه فعالیت در موسسات و مراکز دولتی در قالب پروژه ، مشاوره و تدریس ، برنامه نویسی ++C ، سی شارپ و دات نت ، متخصص و مدرس شبکه های مبتنی بر سیستم عاملهای مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سخت افزار و ...

نظرات