محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تفاوت EXE و MSI در چیست؟ مقایسه پسوند MSI و EXE به زبان ساده

برای اینکه یک نرم افزار را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید بایستی از یک بسته نرم افزاری قابل نصب که در قالب یک فایل به شما ارائه می شود استفاده کنید ، این بسته نرم افزاری که به Software Installer معرف است به دو شکل و با دو پسوند معروف MSI و EXE ارائه می شوند. هر دوی پسوند این فایل ها اجرایی می باشد . در دو فایل Installer یک کار را انجام می دهند ، آنها فایل های نرم افزار را بر روی سیستم شما نصب می کنند اما این دو نوع پسوند فایل بصورت یکسان عمل نمی کنند و با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در اینجا می خواهیم به بررسی این تفاوت ها بپردازیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

یک فایل MSI یک فایل اجرایی جدید برای سیستم عامل های مایکروسافت است که با استفاده از آن می توان یک نرم افزار را نصب ، نگهداری و حذف کرد . واژه MSI از Microsoft Installer گرفته شده است که امروزه به آن Windows Installer می گوییم. فایل های MSI در واقع یک فایل خالی نیستند و می توان گفت مجموعه ای از فایل های ، یا بسته ای از فایل های اطلاعاتی و اجرایی هستند که بصورت مجتمع در یک محل جمع شده اند و تشکیل یک بسته اجرایی MSI کامل را داده اند.

مقایسه فایل EXE و MSI

فایل های MSI معمولا در بسته خود یک فایل اجرایی با پسوند EXE دارند تا از طریق آن بتوانند نرم افزار مربوطه را اجرا کنند. بسته های نرم افزاری MSI معمولا در نرم افزارها و بسته های بروز رسانی شرکت مایکروسافت مورد استفاده قرار می گیرند. زمانیکه شما بر روی یک فایل MSI دابل کلیک می کنید ، پنجره Windows Installer باز می شود و شروع به باز کردن محتویات بسته در محلی می کند که شما در هنگام نصب تعیین کرده اید ، البته ممکن است در همین حین Shortcut های مربوط به نرم افزار نیز در محل های مختلف سیستم عامل ایجاد شود.

فایل های MSI بر روی سیستم عامل MAC قابل اجرا نیستند و برای اجرای این فایل ها بر روی سیستم عامل MAC بایستی آنها را با استفاده از نرم افزار Convertor مربوطه تبدیل کنید. یکی از مهمترین مواردی که در خصوص فایل های MSI وجود دارد این است که این فایل ها قابلیت ایجاد کردن سیستم خودکار نصب یا Unattended Installation را دارند. شما می توانید کاری کنید که نرم افزار شما بدون اینکه از شما سئوالی بپرسد بر روی سیستم شما نصب شود.

از دیگر مزیت های این بسته این است که دارای رابط گرافیکی استانداردی است که قابلیت دلخواه سازی نیز دارد ، شما با استفاده از بسته های MSI قابلیت On Demand Installation را نیز خواهید داشت ، بدین معنی که قسمتی از نرم افزار را نصب کنید و باقیمانده را به محض اینکه بر روی آیکن آن کلیک کردید از اینترنت دانلود و نصب کنید. توجه کنید که فقط فایل های MSI قابلیت بازیابی و تعمیر نرم افزار نصب شده را دارند و بسته های دیگر نصب نرم افزار این قابلیت را ندارند. شما به محض اینکه در هنگام نصب یا بعد از نصب یک بسته نرم افزار MSI دچار مشکل شوید براحتی می توانید با استفاده از گزینه Repair نصب نرم افزار مربوطه را بدون نیاز به حذف آن مجددا انجام دهید.

فایل های EXE مخفف فایل های Executable یا قابل اجرا هستند ، این فایل ها دارای پسوند exe می باشند. فایل های Exe معمولا دارای ساختار پیچیده و Package ای نیستند و بصورت یک تک فایل اجرا می شوند. توجه کنید که یک فایل MSI می تواند شامل چندین فایل exe باشد. فایل های EXE می توانند تعامل بسیار خوبی با سیستم برقرار کنند زیرا مستقیما با فایل های اصلی نرم افزار کار می کنند اما فایل های MSI بصورت واسط با فایل های نرم افزار ارتباط برقرار می کنند.

ساختار فایل های Exe از گذشت ها مورد استفاده بسیاری از سیستم عامل ها بوده است و تقریبا اکثر سیستم عامل ها می توانند از این نوع پسوند پشتیبانی کنند اما بصورت ویژه این نوع پسوند برای سیستم عامل های DOS و OpenVMS و سیستم عامل ویندوز و Symbian طراحی شده اند. برخی از فایل های exe شامل محتویاتی در درون خود هستند که به منابع یا Resource معروف هستند این منابع می تواند عکس ها یا آیکن هایی باشد که در هنگام نصب نرم افزار شما می توانید آنها را مشاهده کنید.

برخلاف فایل های MSI که می توانند جوابهای شما به سئوالات حین نصب نرم افزار را به خاطر داشته باشند ، فایل های Exe این قابلیت را ندارند و نمی توان برای آنها جواب های از پیش تعیین شده یا Answer File ایجاد کرد ، همیشه برای نصب یک نرم افزار Exe بایستی گزینه های OK و Next را کلیک کنید. توجه کنید که مناسبترین و بهترین گزینه برای مهاجمین و ویروس ها استفاده از فایل های Exe می باشد ، این فایل ها براحتی می توانند برای اجرا و انتشار ویروس ها مورد استفاده قرار بگیرند که البته در همین حین فایل های MSI کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت EXE و MSI در چیست

انتخاب بین بسته های Exe و Msi کاملا بستگی به این دارد که برنامه نویس چه چیزهایی را قرار است در بسته نصب نرم افزار خود قرار بدهد. در عین حالی که فرآیند ساختن فایل های Exe سریعتر است شما می توانید نرم افزار خود را با بسته MSI ارائه کنید که هم استاندارد باشد و هم قابل اعتماد ، توجه کنید که در شبکه های مایکروسافت فقط شما می توانید بسته های نرم افزاری با پسوند MSI را نصب کنید و از نصب درست آنها با توجه به شرایط گفته شده اطمینان حاصل کنید ، هر چند از فایل های Exe نیز تا حدودی با قالبی به نام zap پشتیبانی می شود اما واقعا این بسته ها قابل اتکا نیستند . نکته دیگر اینکه تلاش نکنید یک بسته نرم افزاری Exe را به MSI تبدیل کنید که بتوانید در شبکه از آن استفاده کنید ، بسته های MSI بایستی از طرف خود شرکت سازنده به این شکل ایجاد شده باشند ، امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، شما نیز ما را از دانش خود بهره مند سازید.

  • فایل MSI چیست؟

    فایل نصبی MSI در واقع مجموعه یا پکیجی از فایل ها هستند که بصورت ویژه برای نصب در سیستم عامل ویندوز طراحی شده اند ، این پسوند برگرفته ای از نام تولید کننده آن با عنوان Windows Installer است و قابلیت تعمیر کردن یا Repair کردن را بعد از نصب نرم افزار به شما می دهد.
  • فایل EXE چیست؟

    فایل نصبی EXE که مخفف کلمه Executable یا اجرایی است ، یک فایل نصب برنامه برای ویندوز است که در قالب یک تک فایل ارائه می شود ، معمولا قابلیت نصب از طریق شبکه یا Repair را به شما نمی دهد ، این فایل قابل تبدیل به MSI است اما چون ماهیت آن با MSI و مکانیزم طراحی آن متفاوت است ، در نهایت قابلیت های MSI را به شما نمی دهد.

محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات