محمود کیاستی
مدرس دوره های ICDL

آموزش ساده کردن کپی و پیست در CMD با قابلیت Quick Edit Mode

مورد جالب برای من این بود که با راست کلیک کردن در محیط CMD، متن ذخیره شده در حافظه (Clipboard)، بلافاصله درج گردد. همان گونه که میدانید، بصورت معمولی برای Paste کردن متن کپی شده در Cmd میبایست همانند تصویر زیر ابتدا راست کلیک کرده و سپس گزینه Paste را انتخاب کنیم:

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
وب سایت توسینسو

حال برای اینکه متن یا دستور شما بدون انتخاب هیچ گزینه ای و فقط با راست کلیک کردن در CMD درج گردد، که اصطلاحاً بدان Quick edit mode گفته میشود، کافیست بر روی Title bar در Cmd راست کلیک نموده و سپس گزینه Properties را انتخاب کنید:

وب سایت توسینسو

سپس همانند تصویر زیر در منوی Options، گزینه ی Quick edit mode را انتخاب کنید:

وب سایت توسینسو

اکنون در هر قسمتی از ویندوز که متنی انگلیسی را کپی کنید، با راست کلیک نمودن در محیط Cmd، بلافاصله Paste خواهد شد.

استفاده از Arrow Key یا کلیدهای جهت نما جهت تکرار دستورات قبلی

یکی دیگر از موارد پرکاربرد در CMD، استفاده از Arrow Key یا کلیدهای جهت نما جهت تکرار دستورات قبلی می باشد. به عنوان نمونه در تصویر زیر عبارت ping 10.10.10.1 را درج میکنیم و کلید Enter را میزنیم:

وب سایت توسینسو

حال اگر قصد دارید مجدد از همین عبارت استفاده کرده و مثلاً Ping 10.10.10.2 را بگیرید، لازم به تایپ مجدد نیست بلکه کافیست کلید جهت نما به سمت بالا (UP) را یکبار فشار دهید تا همانند تصویر زیر، عبارت تایپ شده در اول کار، در خط جاری درج گردد:

وب سایت توسینسو

حال برای ویرایش IP، کلید Backspace را یکبار فشار داده و سپس عدد 2 را درج میکنیم و کلید Enter را میزنیم:

وب سایت توسینسو

همانگونه که در تصویر بالا نیز ملاحظه میکنید، دو دستور ping 10.10.10.1 و ping 10.10.10.2 بترتیب اجرا شدند، حال اگر قصد تکرار هر یک از دستورات فوق را دارید، کافیست کلید جهتنمای بالا (UP) را یک تا دو بار فشار دهید. البته به هر تعداد دستور که قبلاً اجرا شده باشد، شما میتوانید کلید UP را به همان تعداد بفشارید تا دستور مورد نظر ظاهر گردد.

نویسنده: محمود کیاستی

منبع: انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده، دارای اشکال اخلاقی می باشد.


محمود کیاستی
محمود کیاستی

مدرس دوره های ICDL

محمود کیاستی ، مدرس و مشاور در حوزه های گرافیک و طراحی ، متخصص در حوزه نرم افزارهای Photoshop ، InDesign و illustrator .. مدرس دوره های مهارت های هفتگانه و ICDL پیشرفته ، کارشناس شبکه ها و سرویس های مبتنی بر زیرساخت های مایکروسافت و ...

نظرات